5 mei, 12:11 - Op dit moment is er een landelijke internet stroring, diverse providers ondervinden hierdoor problemen.

Strategisch online marketing plan voor leadgeneratie

Actief nieuwe klanten werven is vaak een intensief en tijdrovend proces.

Dat kan makkelijker.

De beste manier om afspraken of directe verkopen te realiseren is om een leadgeneratie-proces op te zetten, met je website als centraal punt.

In grote lijnen ziet dat er zo uit:

  • Adverteren op social media naar (gekozen) juiste doelgroep (interruptiemarketing)
  • Landingspagina met weggever (= soort stappenplan om met jouw product/dienst resultaat te halen)
  • Email funnel met 4-5 emails (eventueel uit te breiden met meer emails na segmenteren)
  • Call To Action; kennismakingsgesprek, offerte of instap-product

Zo’n proces heet een Funnel.
En dat is eigenlijk een geautomatiseerde versie van een 1-op-1 gesprek met een potentiële, ideale klant waarbij je al zijn vragen beantwoord en vertrouwen wint.
Zonder dat het je dus tijd kost. En met een (veel) grotere kans op een JA op het doel waar je op stuurt.

Eenmaal goed bedacht, uitgewerkt, opgezet, gelanceerd en geoptimaliseerd levert dat een geautomatiseerde stroom van (gekwalificeerde) leads op waarvan een deel direct een afspraak maakt of het instap-product koopt.

Plan van aanpak bij het opzetten van jouw FunnelPlan

#1 – StrategieDag

De eerste stap bij het opzetten van een leadgeneratie-proces is het uitdenken er van. Zomaar iets lanceren zonder strategie is alleen leuk voor de portemonnee van het advertentiekanaal.

Daarom ga je er eens goed voor zitten en komt er van alles aan bod;

  • Wie is jullie ideale klant en welke pijn heeft die nu? Welke transformatie wil je hem/haar laten ondergaan.
  • Met welk product(en) of dienst(en) wil je dat gaan doen? Zit er een logische opbouw in jouw aanbod?
  • Wie zijn jullie, en waarom bij jullie?

Dat soort vragen.

Tijdens deze dag ga je de funnel visueel uitwerken.

Je gaat elke stap intekenen, kort omschrijven, bepalen welke inhoud er voor moet komen (tekst, afbeelding(en) en/of video’s) en wie daar verantwoordelijk voor is.

A.d.h.v het aantal stappen en gewenste inhoud wordt grofweg bepaald hoe lang de volgende fase duurt en wat de kosten daarvoor zijn.

Onderstaand een funnelmodel met als CTA een afspraak.
Daarnaast zit in dit model nog een upsell na aanvraag weggever + directe sale voor alternatief instapproduct voor een afspraak (beide indien mogelijk binnen het bedrijfsaanbod).
Upsell: een (digitaal) product wat er voor zorgt dat de funnelstrategie sneller rendabel wordt.
Instapproduct: product waarmee je een klantrelatie aangaat en de koper alvast een mini-transformatie doormaakt.

#2 – Inhoud maken en verzamelen

Als er voor de funnel alleen gebruik wordt gemaakt van bestaande teksten ben je snel klaar.

De praktijk wijst uit dat er tijdens de StrategieDag nieuwe inzichten komen en dat er op basis daarvan ook nieuwe inhoud gemaakt moet worden.
Denk dan met name aan nieuw beeldmateriaal, zowel afbeeldingen (foto’s) als video’s.

  • Als er nieuwe teksten gemaakt moeten worden; wie doet dat dan en wanneer?
  • Als er foto’s gemaakt moeten worden; wie doet dat dan en wanneer?
  • Als er video’s gemaakt moeten worden; wie doet dat dan en wanneer?

Kortom, dit is vooraf niet in te schatten. Behalve dat het duurder wordt en langer duurt als je derde partijen in moet schakelen.

#3 – Funnel technisch neerzetten en testen

Nadat alle inhoud is geverifieerd ga je het proces technisch en inhoudelijk inrichten.

Dat betekent vooral het e-mail marketing systeem inrichten en koppelen aan de website + aanpassingen aan de website waar nodig.

#4 – Organisch lanceren en finetunen

Nadat alles is ingericht en technisch is getest, ga je het proces organisch lanceren.
Dat betekent dat je via social media (en/of je bestaande lijst met leads) je warme(re) doelgroep gaat benaderen om het proces te valideren.

In deze fase kan je de verkregen feedback verwerken, zodat wat je vooraf hebt bedacht uiteindelijk ook beter aansluit bij wat de doelgroep wil/zoekt.
Dat maakt dat je bij de volgende stap minder geld door het putje gooit.

#5 – Advertentie campagnes inzetten

Indien stap #4 is gevalideerd gaan we de campagnes inregelen, het budget bepalen en lanceren.
Optimaal gebruik je (simultaan) 3 campagnes:

  1. Verkeer-campagne
  2. Lead-campagne
  3. Sale-campagne

Verkeer: doel is om zoveel mogelijk mensen naar je website te krijgen (liefst naar een uitgebreid, relevant blog/artikel (eventueel zonder CTA) om ze als ‘custom audience’ te labelen.
Lead: campagne op gegenereerde ‘custom audience’; een doelgroep die al een beetje is opgewarmd doordat ze een artikel gezien/gelezen hebben.
Sale: Leads die niet hebben gekocht (of een afspraak hebben gemaakt) een andere advertentie laten zien die iets directer ingaat op het maken van een afspraak of het kopen van het instapproduct.

In de praktijk heb je dus 3 campagnes draaien (waarvoor je 3x budget moet reserveren), die elkaar versterken.
Dat levert meestal een hoger rendement op dan al het budget in 1 campagne. Maar niet altijd, dat moet je testen.

#6 – Optimaliseren, bijsturen en opschalen als het kan

Is het proces in #5 rendabel, dan kan je gaan bijschaven om het rendement te verhogen, om vervolgens op te schalen.
Wanneer €1 in, €2 uit oplevert (liefst 3-5) staat in principe niets in de weg om ‘onbeperkt’ budget in de campagne te steken.

Bijvangst:

Waar weinig klanten van op de hoogte zijn is de bijvangst die deze campagnes opleveren; en dat is een hele bak met (gekwalificeerde) leads op je email-lijst.
Die kan je daarna ten allen tijde ‘gratis’ bereiken doordat je onbeperkt emails kan sturen. Dat moet je natuurlijk wel strategisch doen, maar ook dat proces kan je uitdenken en invullen.

StrategieDag

Zoals eerder omschreven is dit het eerste onderdeel van het FunnelPlan. De rest daarna is maatwerk o.b.v. wat je in het plan hebt bepaald.

Wij kunnen deze dag samen met jou invullen waarbij jullie inhoudelijke- en onze strategische expertise optimaal benut wordt.

De dag wordt voorafgegaan met een (telefonische) kennismakingssessie en opgevolgd met een uitgewerkt plan.
De dag zelf wordt daardoor zo optimaal mogelijk benut om de grote lijnen, en daarbinnen de details, uit te werken.

Aan het eind heb je een strategisch ‘MasterPlan’ liggen die ‘alleen nog ingevuld’ dient te worden.

De kosten voor de StrategieDag + voor- en nazorg zijn €1495,- ex btw.

Wil jij ook zo’n plan? Neem dan contact op met Ronald en plan een kennismakingsgesprek in.
Na afloop prikken jullie dan direct een datum voor de StrategieDag zodat je binnen no-time je Online Marketingplan hebt uitgewerkt. Klaar om geïmplementeerd te worden.